Van Puerto del Carmen naar Playa Quemada

Van Puerto del Carmen naar Playa Quemada 4.00 uur

Over kustpaden de omgeving van Puerto del Carmen, Puerto Calero en Playa Quemada verkennen.

De populaire beginnerswandeling begint direct bij de vissershaven van Puerto del Carmen. Het kustpad loopt van de levendige vakantiemetropool naar de rustige jachthaven van Puerto Calero en verder naar het, tot nu toe, nauwelijks door toeristen bezochten Playa Quemada waar je een duik kunt nemen bij het Arena-strand.

Beginpunt: Haven van Puerto del Carmen. Als je met bus uit Playa Honda komt, stop je in Puerto del Carmen uit bij de bushalte Biosphere Plaza en volg je de kan je Calle Juan Carlos I in de richting van de haven. Je kunt de wandeling al in Puerto Calero beëindigen, daar vandaan ga je met een taxi of bus 02 terug naar aparthotel Los Fariones in Puerto del Carmen.

Hoogteverschil: stijgend en dalend 120 m elk.

Zwaarte: gemakkelijke kustwandeling, in het begin op de aangename promenade, later op paadjes die met houten paaltjes zijn gemarkeerd.

Eten en drinken: talrijke restaurants in Puerto Calero en Playa Quemada. In Playa Quemada zit je het mooist op het terras van Casa Tino, direct aan het water.

Variant: lange afstandswandelaars kunnen van Playa Quemada naar Femés omhoog klimmen. Dit is een wandeling die nog beschreven gaat worden.

Beschrijving:
Aan de westrand van het havenbekken van Puerto del Carmen wend je je naar restaurant La Lonja. 30 m links van dit restaurant gaat een trap omhoog naar Calle Los Infantes, die parallel aan de zee loopt. Het straatje eindigt aan de westelijke rand van het plaatsje. Via een pad met treden beklim je zigzagsgewijs de rotsachtige, steile kust. Boven aangekomen geniet je van de terugblik op de haven van Puerto del Carmen. Een stuk voetgangerspromenade loopt langs chique villa’s. De promenade gaat over in een paadje, dat dicht langs de rand van het kustplateau naar de Ajaches-bergen toeloopt, ook de jachthaven van Puerto Calero ligt snel voor je.

Kort na de door palmbomen omringde vakantiebungalows (hier gaat een trap naar beneden, naar zee) daal je af in de rotsachtige kloof van Barranco del Quiquere en aan de andere kant ga je weer omhoog.

Bij de grote scheepswerfhal van Puerto Calero steek je bij een grote metalen poort de geasfalteerd weg naar de haven over. Aan de andere kant begint de promenade waarlangs palmbomen en siergewassen staan. Zittend op een bankje kijk je naar de catamarans en jachten die in het water dobberen. De promenade komt bij controlehuisje met slagbomen uit bij de officiële toegangsweg, hier is ook een taxistandplaats. Links naar beneden kom je bij de pier met uitnodigende restaurantjes.
Na een drankje te hebben genuttigd in een van de restaurantjes met terras ga je weer omhoog naar de controlehuisje, daar gaat links de geplaveide promenade verder en deze eindigt na 10 minuten bij hotel Hesperia Lanzarote aan de westrand van Puerto Calero. Bij het bijbehorende restaurant La Caleta ga je naar beneden, naar een heel klein kiezelstrand, dan weer de rotsachtige helling op en je volgt dan het paadje dat direct langs de steile kust loopt. Als je iets verder loopt en omkijkt, heb je een mooi zicht op Puerto Calero vanaf de andere kant:

De onbewoonde landstreek wordt bedekt door een dun laagje gras, dat alleen tot leven komt na neerslag in de winter. Snel komen de huizen van Playa Quemada aan de voet van de Ajaches-bergen in zicht; je geniet van het uitzicht op Hacha Grande, Pico Redondo en Atalaya de Femés met de zendmasten op de top. En halverwege zie je een schattig klein lavastrandje:

Bij een trigonometrische zuil begint een piste, waarop je de eerste villa’s van Playa Quemada bereikt. Je loopt hier landinwaarts omheen, een straatje brengt je naar beneden in Playa Quemada

Playa de la Arena dat maar een paar minuten wandelen verderop ligt is veel geschikter om een duik te nemen dan het strand met de grote kiezelstenen in het plaatsje. Als het net vloed is en het waterpeil het onmogelijk maakt om over het vooruitstekend basaltgedeelte tussen beide stranden te komen, moet je op de weg land nwaarts uitwijken. Daarvoor oriënteer je je op het voorlaatste huis van Playa Quemada, waarvoor meestal een paar kleine boten op het strand liggen. Hier begint het grindpad naar het deel van het plaatsje dat boven de zee ligt. Daar houd je links aan en gaat een straatje in en 25 m verder ga je bij Casa Irene een paadje op dat langs de helling omhoog gaat. Bij de splitsing na 50 m ga je links de kustberg op en dan daal je af naar Playa de la Arena.
Na een pauze om te zwemmen en/of een consumptie in een van de visrestaurants in Playa Quemada ga je via dezelfde weg terug naar Puerto del Carmen. Als je wil kun je de wandeling al in Puerto Calero beëindigen en daar taxi nemen of wachten op de bus.
(Uit: Lanzarote, de mooiste kust- en vulkaanwandelingen door Rolf Goetz)